En we hebben er weer één, een living card game. Ascension heeft als onderwerp …. of toch niet? Het is wat fantasie, sciencefiction…. nog iets …. wat? Ach, eigenlijk maakt het onderwerp niet uit.
Bij dit type spel is gebruikelijk dat je gedurende het spel een deck samenstelt om uiteindelijk de meeste punten bij elkaar te schrapen. In je starthand zitten kaarten waarmee je andere te koopt of monsters verslaat.
Op een bord liggen een zestal random kaarten klaar. De kaarten die je kunt kopen, hebben een driehoekje met getal. Daarnaast zij er monster om te verslaan, aangegeven met een bloedvlek, zwaard en getal.
Het kopen is heel simpel, je telt de getallen in de driehoekjes op en voilà, je weet wat je kunt besteden. Uiteraard neem je de kaart die jou het beste uitkomt.
Een monster versla je door minstens even veel punten aan bloedvlekwaarde te hebben als de monsterkaart aangeeft. Lukt je dit en wil je dit (geen idee waarom niet), dan plet je het monster en stuur je het terug naar de zwarte dimensie. Voor het afmaken zonder enige moreel besef krijg je zelfs punten. Het is dus puur praktisch.
Losse punten worden bijgehouden met vormloze plastic steentjes. Als die op zijn, stopt het spel. Wie de meeste punten, zowel aan plastic als sterretjes op de kaarten, die wint.
Ascension zit heel goed in elkaar. Hopelijk past het substantieloze thema bij je, dan heb je hier echt een goed spel aan. En voor de echte verslaafde is er zelfs een app. Die overigens heel werkt en veel wordt gespeeld.