Je leidt één van de 14 volkeren die het terrein op het bord proberen te veranderen om er gebouwen op te bouwen ( nederzettingen, handelshuizen, tempels, heiligdommen en burchten). Bouwen kan je alleen op die ondergrond waarop je volk zich thuis voelt. Helaas is de ruimte beperkt waardoor je als volk al snel in de buurt komt van de volken van andere spelers. Aan de ene kant is dit ongunstig, omdat dit je uitbreidingsmogelijkheden beperkt, maar aan de andere kant is dit juist aantrekkelijk, aangezien dit in het spel een aantal voordelen oplevert. Dit spanningsveld maakt Terra Mystica uniek en daardoor zit je op het puntje van je stoel tot het einde van het spel.
Bij aanvang van het spel maak je een keuze voor een bepaalde bevolkingsgroep (er zijn maar liefst 14 verschillende volken) en ontvang je het bijbehorende basisinkomen en aantal startnederzettingen (1,2 of 3 nederzettingen) op het spelbord. Vervolgens wordt het spel in zes ronden gespeeld; elke ronde bestaat uit verschillende fasen. Zet gebouwen neer, verbeter gebouwen, bouw tempels en burchten, breid je gebied uit en sticht nieuwe nederzettingen of zorg voor een gestage inkomstenstroom door handelshuizen te bouwen. Na de zesde ronde worden nog extra punten uitgedeeld op basis van verschillende aspecten. De speler met de meeste punten wint.
Dit spel is echt weer een fantastische lekkernij voor voor spelers die graag hun tanden zetten in wat pittiger spellen die best langer dan een uur mogen duren. Elk volk beschikt over unieke speciale eigenschappen en in combinatie met de bonuskaarten, die elke ronde van eigenaar wisselen, zorgt dit voor een grote diversiteit in mogelijkheden en onderlinge interactie waardoor het spel steeds anders verloopt. Daardoor kan je het keer op keer blijven spelen zonder dat het routine wordt of gaat vervelen. Het is dan ook geheel terecht dat deze potentiële klassieker de winnaar is geworden van de nederlandse spellenprijs 2013, in de categorie “Expertspel”.
Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 90-150 minuten
Leeftijd: 12+