‘Als de wind geen raam open waait, moet je het zelf doen’ zoals een oud
Japanse wijsheid uit New York zegt. Samenvattend …. dit is Ninjato.
Je bent in dienst van een Japanse adellijke familie en die stuurt jou als Ninja er steeds op uit om …. ‘iets te doen’.
Per ronde heeft iedere speler drie acties, toepasselijker wijs worden die aangegeven met het Japanse Zwitserse-mes, de shuriken. Koop invloedrijke familieleden om, neem lessen van de sensei, of ordinair kaarten rapen.
Maar het hart van het spel is een vinexwijk waar de adel woont. In simplistisch beveiligde huizen bewaren zij hun schatten. Schatten waarmee jouw familie andere kan omkopen en glorie kan behalen.
Sluip langs de wachter of laat hem de onderkant van een vergeten rijstveld zien. Lukt dit, dan kun je één schat roven. Je kunt ook banzai verder gaan, oftewel nog meer roven. Zijn alle schatten weg, dan moet de familie er uit en een andere er in.
Dit is van belang om punten te scoren. Drie keer in het spel wordt er namelijk bepaald wie de meeste invloed heeft op de families. Hiermee kun je veel punten scoren, dus zorg ervoor dat jouw families veel huizen bezit.
Wat je verwacht is ook waarheid, het gaat om de punten. De meeste, de winnaar.
Ninjato is een uitstekend spel. Zeker voor spelers die vaker een spel spelen en niet te beroerd zijn om de families van andere naar de sloppenwijken van Kyoto te sturen.